FANDOM

Paasikiven aukion taistelu on Komediateatteri Suomi-Maidanin ensimmäisen kauden loppuun saattanut tapahtuma, jossa Helsingin suvakkipoliisin joukot hyökkäsivät aamulla kello 6:00 kunniakkaasti taistelleiden Kakkapeliittojen leiriin tarkoituksenaan purkaa se ja estää mielenilmauksen jatkuminen. Taistelun myötä suvakkipoliisin joukot eivät kärsineet tappiota. Sen sijaan Suomi-Maidanin tappiot olivat merkittävät: Poliisi sai haltuunsa runsaasti sotasaalista sekä useita sotavankeja. Taistelun lopputulokseen vaikutti erityisesti huomattava epäsymmetrisyys osapuolten miesvahvuudessa.

Monet katsojat luonnehtivat tapahtumaa niin kutsutuksi cliffhanger-jaksoksi, joka aiheutti runsaasti spekulaatioita tulevien tapahtumien suhteen.

Tapahtumien kulku Muokkaa

Kello 6:00 aamulla suvakkipoliisi hyökkäsi Maidania kohtaan tarkoituksenaan rajoittaa johtaja de Witin sekä kanssataistelijoidensa sananvapautta keskeyttämällä mielenilmauksen. Hyökkäystä edelsi useiden tuntien epävarmuus poliisin toimista ja niiden ajankohdasta aikaisempana päivänä leiriin toimitetun purkumääräyksen myötä, joka de Witin mukaan oli poliisin täysin mätäpätää toimintaa. Hyökkäyksen ajankohdan syyksi on spekuloitu skriimausmahdollisuuden minimointia heikon valaistuksen takia.

Gandhilainen passiivinen vastarinta ei tuottanut tulosta ja hyökkäyksen seurauksena leiri purettiin ja poliisi otti sotavangeiksi de Witin sekä Kososen. Sotavankien lisäksi poliisi otti haltuunsa sotasaaliina tukikohtana käytössä olleen puolijoukkueteltan sekä valtaistuimena toimineen bajamajan sisältöineen.

Sotavankiaikansa aikana de Witiä tarinoiden mukaan kidutettiin seurauksena useiden kylkiluiden tuhoutuminen sekä mustelma kyljessä. Kaiken kaikkiaan poliisin toimintaa on kuvailtu jälkipolville aika hurjaksi, todella törkeäksi ja täysin laittomaksi.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki